Pages

Friday, November 23, 2012

Orkid Butterfly & Masak Lemak Ayam Pecen Dengan Tebu Telur

Salam 1 Malaysia... Hari ahad yang lepas pergi jalan jalan ke Pasar Tani Kuantan. Tujuan utamanya nak menjengok bunga bunga orkid... Dapat tengok tengok bunga orkid pun jadilah. Bukannya apa, bunga orkid ni kalau yang cantik cantik dan pelik pelik sikit ni mahal sesangat. Terutamanya yang spesis liar / hutan. Harga RM 200 pun ada. Tp berbaloi la bagi yang berduit. Kalau orang macam aku cukup la sekadar dapat tengok... Tak tergamak lagi rasanya untuk keluarkan duit membeli orkid dengan harga ratusan ringgit walaupun orked adalah cinta hati aku . Lagipun banyak lagi perkara yang lebih penting aku perlu beli dengan duit sebanyak itu.

Tengok punya tengok hati terpaut sudah kat orkid butterfly ni... Harganya RM 30.00. Ini Kali pertama aku beli orkid butterfly yang dah berbunga. Biasanya aku beli yang anak je. Harga RM 5-RM 10 je. Jenuh juga menuggu dia berbunga. Dah 6 bulan aku beli still tak berbunga.

Orkid Butterfly







Ayam Pencen Masak Lemak Dengan Telur Tebu


Tutup citer pasal bunga orkid... Kali nk citer pulak pasal penemuan baru makanan / sayauran kampung. Sayur telur tebu. Mungkin ramai yang dah makan kot. cuma aku je yang baru jumpa. Rupa telur tebu ni macam bungan kobis yang berbentuk panjang. Rasanya manis tebu. Kata peniaga di situ sedap dibuat gulai lemak putih. Tapi aku masukkan dalan gulai lemak ayam pencen.









Ayam Pencen Masak Dengan Telur Tebu

Bahan Bahannya :

1 ekor ayam pencen
1 biji Santan kelapa
1 cm Kunyit hidup / 1/2 sudu kunyit serbuk - ditumbuk
7 biji Lada Kecil (ikut citarasa sendiri) - ditumbuk
3 Batang serai
Telur tebu

Cara penyediaanya :

1. Rebus ayam pencen sehingga empuk dan air agak kering.
2. Masukkan santan, lada kecil, kunyit , serai garam dan serbuk perasa.
3. Masak sehingga menggelegak dengan apai sederhana. Gulai perlu dikacau sentiasa bagi mengelakan santan berbutir / pecah minyak.
4. Masukkan telur tebu dan masak lebih kurang 10 minit atau sehingga lembut tapi jangan sampai hancur.
5. Angkat dan hidangkan.





No comments:

Post a Comment