Pages

Thursday, October 11, 2012

Daging Singgang

Dah lama rasanya tak menjengok blog ni.. Selepas kejadian rumah di rompak seminggu sebelum bulan Ramadhan yang lalu. Nak update catatan pun xde gambar. Habis kamera, beg duit dan semuanya yang dalam handbag. Semua dah dikebas orang.. Semoga Allah mengampuni dosanya. Pada aku aku halalkan segalanya... kerana aku percaya ada hikmah disebalik kejadian itu. Dan yang aku paling bersyukur aku dan keluarga tidak diapa - apakan. Alhamdulilah..

Tutup cerita tu kali ni aku nak kongsi resepi yang mudah dan merupakan kegemaran aku. Resepi ini tinggi kandungan protien dan sesuai bagi sesiapa yang sedang mengamalkan diet yang tinggi protien dan kurang karbohidrat macam aku... 

Daging Singgang




Bahan Bahannya :

1 kg Daging
3 Ulas bawang putih
1 biji bawang besar - dipotong 4
3-5 biji lada kecil (cili padi)
5cm lengkuas - diketuk
1 kpg Asam gelugur (Asam keping)
Air secukupnya
Garam

Cara penyediaannya :

1.   Masukkan semua bahan di atas dan reneh sehingga daging empuk.
2.   Sesuai dimakan dengan nasi putih.

Sekadar berkongsi : Bagi yang ingin membunag angin dalam badan boleh masukkan lebih bawang putih dan jangan kupas kulitnya. Makan bawang tersebut. Rasanya seperi ubi kentang. 



No comments:

Post a Comment