Pages

Saturday, May 19, 2012

Brokoli

Brokoli adalah sayur kegemaran aku.. mungkin sebab brokoli merupakan sayur pertama yang aku cuba untuk mengubah tabiat pemakanan aku dari tidak memakan sayauran kepada seorang yang menggemari sayur sayuran. Pada mulanya aku bimbang untuk memakan brokoli kerana aku membanyangkan brokoli ini pahit.. Aku sangat takut pada rasa pahit. Namun bila kali pertama mencubanya saya telah terpikat dan brokoli telah menjadi sayur kegemakan ku... kata orang brokoli bayak khasiatnya.. mari kita selongkar..


 Khasiat Brokoli


Brokoli atau nama saintifiknya Brassica Oleracea merupakan sayauran yang terdiri daripada golongan kobis / brassicaceae. Brokoli mengandungi kandungan vitamin A / karotenoid, vitamin E, Asid Folat & Vitamin C. Vitamin A pada brokoli mengandungi anti oksidan yang dimiliki oleh vitamin c yang dapat melambatkan proses penuaan pada kulit. Serat yang tinggi dalam brokoli dapat mengatasi masalah sembelit, gastrik dan masalah pencernaan. Kandungan nutrien dalam brokoli dapat mencegah kita daripada kaser usus, kanser prostat, kanser paru paru dan lain lain lagi. Brokoli juga dapat mencegah heart deases.

Cara Penyediaan Brokoli


Selain dinikmati secara mentah, mengukus adalah cara terbaik untuk menikmati brokoli kerana merebus akan menghilangkan 50% kandungan nutrien dan vitamin dalam brokoli. Memasak brokoli mestilah tidak melebihi 5 minit supaya kandungan nutrien di dalam brokoli tidak hilang.. Ikuti cara saya menikmati brokoli...


Brokoli Goreng Dengan Udang



Bahan Bahannya :

Brokoli
1 biji bawang besar
3 ulas bawang puti
lada besar
10 ekor udang
1 sudu sos tiram
Garam & serbuk perasa
sediit minya untuk menumis
** Boleh ditambah dengan lobak merah untuk nampak lebih meriah.

Cara Penyediaanya :


  • Panaskan minyak, tumis bawang putih, bawang besar dan lada besar hingga layu.
  • Masukkan udang dan biar sehingga udang masak
  • Masukkan brokoli, garam dan sebuk perasa dan sedikit air.
  • Kacau seketika dan tutup kuali selama 3 minit bagi memastikan brokoli masak

Siap untuk dihidangkan...


1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete